5 základních nástrojů pro copywritery

09.02.2022

Stejně jako u každé práce vykonávané na počítači, je i u copywritingu potřeba tu a tam využít nějaký program. Konkrétní aplikace a programy, které copywriter využívá, samozřejmě záleží čistě na jeho preferencích a zvyku. Bez některých se však určitě neobejde. Pojďme se tedy podívat na to, s jakými funkcemi se seznámit ještě před publikací prvního článku!

Aplikace Google

Z těchto aplikací se nám asi nejvíce bude hodit Gmail, kalendář, dokumenty a tabulky. Ovládání všech zmíněných aplikací je velmi intuitivní, a pokud jste zběhlí v běžném užívání počítače, jistě nebudete mít problém se jejich funkcemi během pár hodin prokousat. 

Gmail je základ. Jasně, můžete mít mail založený i na jiné doméně, nicméně pokud chcete mít všechno hezky propojené, mít možnost sdílet (nebo si nechat nasdílet) bez problémů soubory, Gmail se vám rozhodně bude hodit. Aplikace je běžně dostupná ve webovém prohlížeči Chrome nebo v mobilním telefonu. 

Určitě využijete také kalendář. Někteří klienti do něj zaznamenávají deadliny, případně jej můžete využít pro vlastní poznámky o dokončení projektů, o nastávajících úkolech a podobně. Výhodou je opět propojení s mailem, nicméně pro plánování práce jistě existují i lepší aplikace.

Google Docs pro vás budou nejspíš hlavním textovým editorem. Psaní ve Wordu už totiž odzvonilo a většina klientů vyžaduje odevzdání textů právě v této podobě. Pokud se vám i přesto lépe pracuje v již zmíněném Wordu, můžete si z něj sepsaný článek do Google Docs jednoduše zkopírovat a zde jej dále upravovat podle potřeby. Dokumenty Google jsou velmi propracované - ukládají se automaticky na Disk a mají plno různých funkcí - jednou z těch velmi důležitých je jistě možnost sdílet dokument s další osobou v různých režimech (editor, čtenář a podobně).

Google tabulky - evidence financí, sepsaných článků, linkbuilding a jiné odkazy, zadání pracovních úkolů od klientů a mnohé další skvěle zpracují tabulky. Ty velmi nápadně připomínají klasický Excel (a dokonce jsou s ním i kompatibilní). Použití jednotlivých funkcí je ale více intuitivní, jednodušší a přehlednější.

Google Disk - všechny dokumenty, tabulky, fotografie, soubory a složky si budete ukládat na Disk. Ten je opět možné otevřít jak ve webovém prohlížeči, tak na vašem mobilním telefonu či tabletu ve formě stažené aplikace. Kapacita Disku je poměrně velká a v případě potřeby větší paměti je možné si ji dokoupit. Své soubory na Disku můžete přehledně řadit do složek či sdílet s ostatními uživateli. 

Balíček MS Office

Pokud vám Google aplikace tak úplně nevyhovují, můžete na to jít "postaru" a využívat klasických programů MS Office, tedy Wordu, Excelu a podobně. Někteří klienti také upřednostňují soubory v této formě a rádi si články nechávají posílat ve Wordu, proto je lepší balíček pro každý případ vlastnit a umět jej využívat. Excel se vám zase může hodit například k vystavování faktur, evidenci pracovních zakázek a podobně.

Freelo.cz 

Jedná se o internetovou stránku, případně volně dostupnou aplikaci, která slouží k projektovému řízení, správě úkolů a podobně. Vše je zde přehledně zaznamenáno, na termíny budete upozorněni e-mailem. Freelo můžete použít pouze k přehlednému zaznamenávání vašich pracovních úkolů nebo jako nástroj pro komunikaci s klienty. Ti vám zde mohou zadávat pracovní úkoly, ke kterým lze dopsat také různé poznámky nebo vložit soubory. Po splnění úkol jednoduše "odškrtnete" v To-Do listu.

V aplikaci lze komunikovat i s více klienty, přičemž každý projekt je hezky přehledně oddělen od těch dalších. V kalendáři jsou zaznamenány všechny deadliny, a v záložce 'Report' je možné si vést jakousi osobní agendu - přijaté i vydané faktury, výkazy, měsíční souhrn odvedené práce a podobně. Jedná se zkrátka o velmi šikovný a oblíbený nástroj pro zvýšení efektivity a usnadnění komunikace ve firmě (v našem případě s klienty). 

Notion.so

Pokud vám rozhraní Freela nevyhovuje, můžete vyzkoušet Notion.so. I zde je možné stažení aplikace přímo do mobilního telefonu, a zároveň práce ve webovém prohlížeči. Funkce i využití jsou v podstatě podobné, někomu však může být uživatelské rozhraní této aplikace příjemnější. Je však potřeba zmínit, že Notion.so je (na rozdíl od ryze českého Freela) nástroj zahraniční a funguje tedy v angličtině.

Idoklad.cz

Méně příjemnou povinností každého freelancera je vedení účetnictví. Vystavení faktury za odvedenou práci vám velmi usnadní aplikace Idoklad. I tu si můžete pro pohodlné užívání stáhnout do mobilního telefonu, nebo s ní pracovat v počítači. Po registraci budete překvapeni, o jak propracovanou aplikaci se jedná, a jak moc vám usnadní život. Zdarma si zde můžete uložit až pět kontaktů, kterým pravidelně fakturu vystavujete. Následující měsíc už stačí párkrát kliknout a veškeré osobní údaje se ve faktuře vyplní samy. Na vás už je jen zadání fakturovaných položek a částky.

Své uložené vydané i přijaté faktury pak můžete jednoduše sdílet se svou účetní. Aplikace nabízí také přehled zaplacených a nezaplacených faktur, dokument je vždy vystaven v souladu s platnou legislativou (takže se nemusíte obávat, že vám na faktuře bude něco chybět), a dokonce je možné si nastavit párování s bankou pro lepší přehled. A když přijde čas pro podání daňového přiznání, budete mít všechny potřebné podklady připravené v aplikaci ke zpracování!