7 tipů, jak napsat newsletter, který neskončí v koši

24.04.2022

Víte, že 90 % všech rozeslaných newsletterů obvykle skončí v koši a příjemce je ani neotevře, natož aby je přečetl? Jak to ale zařídit, aby zrovna ten váš patřil mezi těch vyvolených 10 % a potenciální zákazník se do něj se zájmem začetl? To si řekneme v následujícím článku!

  1. Nejprve zformulujte výzvu k akci

Co od vašeho newsletteru očekáváte? Chcete, aby se vaši odběratelé dozvěděli nějaké novinky? Chcete, aby se registrovali? Aby si přečetli nejnovější článek na vašich stránkách, seznámili se s novým zbožím, nebo se jim jen chcete připomenout? Ať už je to cokoliv, měli byste si tuto skutečnost definovat ještě před začátkem psaní. Píšete-li newsletter pro klienta, seznamte ho s důležitostí tohoto bodu a vyžádejte si od něj, co od rozeslaného newsletteru očekává.

Když máme ujasněno, můžeme pokračovat. Výzva k samotné akci sice bude nejspíš na konci, možná uprostřed e-mailu, nicméně veškerý předchozí text by k ní měl nenápadně směřovat a zákazníkovi naznačit, proč by měl to, co po něm chceme, udělat.

2. Promyslete obsah a vytvořte si jednoduchou osnovu. 

Když víme, kam to všechno povede, můžeme se vrhnout na sestavení obsahu a nějaké osnovy, od které se při psaní odpíchneme. Začínáme samozřejmě pozdravem - už ten by měl být přímo na míru ušitý zákazníkovi. Píšete pro e-shop s pomůckami pro tatéry? Tykejte a nebojte se použít zajímavé oslovení. Naopak newsletter určený dámám, které by si u vás měly koupit luxusní spodní prádlo by měl již v úvodu působit elegantně.

E-mail je důležité rozhodit do několika odstavců maximálně po 4 řádcích. Díky tomu si zákazník lépe udrží pozornost a bude se dobře orientovat. Jednolitý text bez nadpisů a zajímavého vizuálu zkrátka nikdo nečte, protože se ztratí hned na začátku.

Nechoďte kolem horké kaše. Zákazník se nebude pročítat desítkami vět, aby se dostal k věci. Začněte tím, co máte na srdci hned na začátku. V následujících řádcích už jen nabalujte informace a směřujte k již zmíněné výzvě k akci.

3. Headline musí být "top"

Headline neboli titulek musí zaujmout. To ale není všechno - když vymyslíte sebelepší a poutavější titulek a budete pokračovat nezajímavým perexem (úvodním odstavcem), bude to práce zbytečná. Po titulku by měl tedy následovat odstavec, který čtenáři v několika málo slovech stručně shrne, o co jde, a proč ve čtení pokračovat.

4. Vžijte se do kůže zákazníka

Celý obsah newsletteru, headline, předmět, prostě všechno musí být přesně ušité na míru cílové skupině. Zákazníky oslovujte co nejvíc osobně (klidně i křestními jmény, pokud se jedná o váš newsletter), do sdělení shrňte jen to, co je zajímá. Například e-shop s elektronikou by měl vždy psát pouze o tomto tématu. Odebírají-li čtenáři newsletter o novinkách na finančním trhu, bude se pravděpodobně jednat také o výše postavené manažery a není příliš vhodné začít e-mail tykáním. Čtenářky blogu o kosmetice pak budeme oslovovat a přistupovat k nim jinak než čtenáře motoristického magazínu.

Nezapomeňte ani na humor. Toho by nemělo být příliš mnoho, nicméně celý newsletter by se neměl brát příliš vážně. Používejte takový jazyk, který by vás při čtení zaujal. Příliš "načančaná" a zdlouhavá souvětí plná těch nejvybranějších výrazů ze slovníku spisovné češtiny bez špetky humoru působí přísně. Někdy se to hodí, ale u většiny služeb je to spíše na škodu. Pozor si dejte také na otřepané reklamní fráze, které už zákazník při projíždění e-mailů viděl tisíckrát.

5. Používejte srozumitelný jazyk

Jasně, pokud se jedná o newsletter, který je zaměřený na určitou skupinu odborníků, používání termínů a profesionalismů je na místě. Ovšem v převážné většině newsletterů se jedná jen o zákazníky a lidi, kteří se o dané téma zajímají ve volném čase a v problematice se orientují pouze okrajově, případně ji chtějí pojmout jako zábavu. Textu zkrátka musí rozumět i ten nejobyčejnější člověk.

6. Žádná velká písmena ani příliš diakritiky

Vyvarujte se používání velkého množství vykřičníků, otazníků, velkých písmen a dalších "agresivních" znaků. Působí to nevěrohodně a lacině, a pokud se velké množství diakritiky a velkých písmen objeví už v předmětu, poletí e-mail s nejvyšší pravděpodobností rovnou do koše bez otevření. Chcete-li na něco v textu upozornit, použijte tučné písmo, kurzívu nebo odlišnou barvu.

7. Poutavý předmět vyzve k otevření e-mailu

Tak a teď to nejdůležitější na konec. Předmět. Ten rozhodne o tom, zda všechna předchozí práce nebyla zbytečná. Zda si váš newsletter zákazníci a čtenáři skutečně přečtou. To, co bude v předmětu záleží na tom, co od vašeho newsletteru lidé očekávají, a také co očekáváte vy od nich. Pokud vlastníte e-shop a vaši zákazníci si odběr přihlásili kvůli novinkám a akčním cenám, může jít předmět klidně k věci a vyzradit, co e-mail ukrývá. Pojmenovat jej můžete například:

Akční ceny pro tento týden

Nové zboží naskladněno / Podívejte se na ty nejnovější kousky mezi prvními

Pro různé blogy, magazíny a podobné obsahové weby pak platí, že by měl newsletter nalákat na to nejzajímavější, co se na webu během posledních dnů objevilo. Už v předmětu tak můžete navnadit na ten nejčtenější článek a zmínit jeho téma. Příkladem může být třeba web pro zahrádkáře - zde víme, že na jaře všichni zahrádkáři vysazují rostliny. Na web tedy umístíme tematické články a předmět newsletteru může znít nějak takto?

5 tipů, jak připravit zahradu na sezónu

Už máte připravenou zahrádku? Pojďte se inspirovat s námi.

Předmět by měl být co nejkratší, výstižný (pokud v textu nebude to, na co předmět odkazuje, přijde vlna odhlášení z odběru). Používejte číslovky, a naopak se vyhněte velkým písmenům a řadám vykřičníků či otazníků. Inspiraci najdete hned u sebe - na které newslettery klikáte nejčastěji vy? Který předmět vás dostane?

Kromě předmětu můžete přidat ještě preheader. Jedná se vlastně o takový druhý předmět - krátký text, který je napsán jiným fontem přímo pod předmětem. Tímto textem můžete čtenáři ještě více přiblížit, o čem vlastně e-mail je a přesvědčit ho k otevření. A jeho sepsání se opravdu oplatí, protože je prokázáno, že dobře zvolený preheader zvýší pravděpodobnost otevření newsletteru až o 30 %.